Artikler

Stress

Om Stress

Det er dejligt, at jeg nu kan præsentere min nye hjemmeside. Især da den har været rigtig længe undervejs.

Ind imellem oplevede jeg det både frustrerende og stressende, når jeg ikke lige kunne forstå, hvorfor ”teknikken” ikke virkede, som jeg havde forventet. De mange ny tekniske udtryk, ting der fungerede anderledes, end jeg var vant til med min gamle hjemmeside osv.

Ja. Det er sådan vi er indrettet. Der er en vis træghed i vores system, når gamle vaner skal ændres og nye indlæres. Heldigvis blev jeg også til tider meget ”tændt” på at skulle få det til at virke. Det blev pludselig interessant, når noget lykkes. Det måtte straks afprøves i andre sammenhænge. Jeg måtte bare lære mere, prøve mere, udforske mere.

Det er den gode STRESS om man så må sige. Stresshormonet Adrenalin pumpes ud i kroppen, skærper min overvågenhed og giver mig ekstraordinær styrke. ”Jeg er klar til udfordringen!”

Men sådan er det desværre ikke altid, når stresshormonerne er på spil.  Der er nemlig især to, vi skal være opmærksomme på. ADRANALIN OG KORTISOL. 

Adrenalin
Adrenalin er vores kamphormon, som udskilles fra binyrerne og sendes ud i blodbanerne. Her hjælper det med at gøre kroppen ”kampklar” når hjernen registrerer og opfatter en situation som en trussel eller en udfordring. På den måde bliver vi i stand til at yde en ekstra indsats ved såvel  fysiske som  psykiske udfordringer og belastninger. Det gælder også indbildte bekymringer og udfordringer.

Pulsen stiger, vi sveder, trækker vejret hurtigere, blodtrykket stiger, hvilket betyder at blodet pumpes hurtigere rundt i muskler og op i hjernen. For det har vi brug for, når der er ”fare” på færde. Med adrenalin i vores blodbaner, frigiver leveren sukker og fedt til musklerne, så de kan yde en ekstra indsats og hjælper os til at klare en fysiske udfordring.

Adrenalin kan også forstærke vores følelser af vrede og irritation.

Så når vi taler om den gode stress, betyder det, at vi i ekstraordinære situationer får hjælp fra vores automatiske nervesystem til at klare de udfordringer, vi står overfor.

Men hvad så, hvis vi ikke kan klare udfordringerne? Eller oplever det sådan. Der er nemlig ingen forskel på, om vi reelt ikke kan klare en udfordring, eller vi blot forestiller os, at vi ikke kan.

Så træder kroppens andet kamphormon til  – ”KORTISOL”.

Kortisol er vigtig fordi det medvirker til at kroppen kan omsætte sukker og fedt til energi til musklerne.

Normalt vil kortisolniveauet i kroppen falde igen, når faren er overstået. Forbliver vi derimod i den overspændte stresstilstand i længere tid, komme vi ikke af med det forhøjede niveau af stresshormoner. Og det er farligt.

Kortisol er det stresshormon, som skader kroppen mest på lang sigt. Vi føler os udmattede og kan ikke slappe af, når kroppen producerer for meget kortisol. Ligeledes produceres kroppen store mængder kortisol ved vrede, angst og bekymringer. Samt ved for lidt søvn.

Kortisol er uomtvisteligt skadeligt, hvis det er i kroppen over længere tid. Vores immunforsvar  nedbrydes, og ved langvarig påvirkning nedbrydes hjerneceller i hippocampus, der kan skrumpe og blive skadet på en sådan måde, at det går ud over indlæring, hukommelse og koncentrationsvenen. Psykiske følgevirkninger som angst, depression, uro samt aktivering af gamle traumer er nogle af de mere ubehagelige konsekvenser.

Ja. Det er skræmmende. På min hjemmeside kan du under stress læse om, hvor mange mennesker der anslås årligt at rammes af stress.

MEN VIGTIGST. Du kan også læse om, hvordan du kommer af med stressen igen.

Lianne

This entry was posted in Artikler. Bookmark the permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *