Opmærksomhed og nærvær i pædagogisk arbejde

 

Opmærksomhed og nærvær i pædagogisk arbejde

”Det vi giver opmærksomhed, giver vi liv.”

I pædagogisk arbejde er pædagogens evne til kontakt og nærvær af afgørende betydning for trivsel og god atmosfære.  

Til udvikling af de person-faglige egenskaber og relationskompetence hører udvikling af evnen til at være opmærksom, nærværende og skabe kontakt.

”Opmærksomhed er nuets juvel”

* Opmærksomhedens betydning for kvaliteten i det pædagogiske rum
* Betydningen af nærvær for udvikling af livsmod
* Personlig kommunikation som afgørende i ”mødet med den anden”
– Bevidste og ubevidste kommunikationsprocesser
– Empatisk og anerkendende kommunikation og den værdsættende samtale
* Intersubjektivitet – det psykiske rum
* Pædagogens personlige og faglige egenskaber
– Kan det lade sig gøre at ”multitaske” og være nærværende på én gang?
* Fra problemfokusering – til ressourceorientering
– At være nysgerrig, sansende og reflekterende

Arbejdsformen er delvis proces – og oplevelsesorienteret. Det vil sige med konkrete øvelser, mindfulness og visualisering, der kan skærpe evnen til kontakt og nærvær. Teori samt dialog og refleksion med udgangspunkt i egen praksis.
UNDERVISER: Lianne Ervolder.
Uddannelseskonsulent. Psykoterapeut Master og supervisor MPF
Pædagog, BA i pædagogik.
Speciale i ledelse, kommunikation, supervision og coaching.
Personlig udvikling, voksenpædagogik og læring.

Kontakt for nærmere information

Comments are closed.