Hjertets dannelse. Barnets vej til livsduelighed og nærvær

Opvækst til empati og medmenneskelighed
Opdragelse er et tema, der til alle tider har optaget forældre og i det hele taget alle, der har med børn at gøre.
I tider med et polariseret samfund med store sociale og teknologiske forandringer, må det være de menneskelige kvaliteter, der tæller. Jeg ønsker at rette linsen mod de æstetiske og menneskelige tilgange til livet. At se bagom tingene og måske give det mening set i et kosmologisk og universelt perspektiv.
Spørgsmålet er, om vi kan opdrage og danne børn med sigte mod en ny human verdensmoral?
Jeg har en tro på, at en opvækst med kærlig opmærksomhed kan bidrage til børn, der som voksne ønsker en verden, hvor humanitet og medfølelse er i forgrunden. Jeg har tillid til, at det går i den rigtige retning – trods mange tilbageslag.
Bogens titel “hjertets dannelse” peger på den dannelsesdimension, der har med empati, medmenneskelighed og moralsk dannelse at gøre. Om dannelse i ”den nye menneskelige tidsalder”, som nogen vil kalde vores tid.
Gennem essays, der rummer både teoretisk viden og refleksioner, åbnes døre til overvejelse og indsigt i bogens temaer, som fx betydningen af nærvær og kontakt til barnet. Det handler om de små – men betydningsfulde detaljer, der kan komme til syne, når vi stopper op og ser, og dermed kan få nye indsigter i barnets verden.
Bogen indeholder seks selvstændige dele, der afsluttes med en opsamlende epilog. Den er vidtfavnende i den forstand, at den kommer omkring barndom og børns opvækst set gennem et prisme med mange brudflader. Temaerne i bogens i alt seks dele kan derfor læses i vilkårlig rækkefølge.
Den henvender sig til alle, der har lyst til- og interesse i – at udforske forskellige aspekter af barnets liv, som flere steder tillige spejles i spirituelle vinkler på opvækst og dannelse.
I snæver forstand handler det om barndom og barnets udvikling. Men i bredere forstand er det et forsøg på at formulere en mulig barndoms- og dannelsesfilosofi ved at brede de forskellige temaer ud i så mange perspektiver som muligt.

Anmeldelse
En fantastisk bog! Tak for den! Grundtvig ville fryde sig, hvis han kunne læse den. Er selv opvokset i den sorte skole, hvor indlæring var udenadslære, og dannelse var at gøre hvad der blev sagt, så man blev den bedst mulige udgave af andres moralske værdier. I denne bog tages udgangspunktet i barnets tarv, og det kan der kun komme bedre og mere empatiske mennesker ud af. Jeg vil anbefale den for læg og lærd. Den er ny vin på nye vinsække! Forfatter Ben Alex

Anmeldelse

Det er en bog, der tilbyder dybdegående indsigt i børns empatiudvikling og medmenneskelighed og kan være en vigtig inspiration for alle, der ønsker at forstå og støtte børns følelsesmæssige og moralske udvikling.
Formen veksler mellem essays fungerende som forfatterens personlige refleksioner over bogens temaer, fortællinger og stemningsbilleder, der ofte suppleres med korte udvalgte teoretiske input med relevans for det emne, der berkrives.
De mange temaer i bogen er illustreret med eksempler og cases
”Hvis de børn, vi holder i vores hænder, skal være – og blive livsduelige, nærværende og empatiske mennesker, må vi vise dem vejen ved selv at være hjertedannende pejlemærker i deres liv”. Fra anmeldelse af Henny Nørgaard. Psykoterapeut MPF. Forfatter og lærer

En oversigt over indholdet
Bogen tegner et billede af børns liv og opvækst i et dannelsesperspektiv.
Vi står overfor et vendepunkt med store og hastige forandringer på såvel samfundsplan som på verdensplan.
Spørgsmålet er, om vi kan opdrage og danne børn med sigte mod en ny human verdensmoral?
Del 1. Rundt om dannelse
Vi har brug for hjertets videnskab, en videnskab der sætter fokus på en human
intelligens.
En videnskab, der udvikler kreative og empatiske mennesker med en høj moralsk
bevidsthed.
Denne del introducerer forskellige perspektiver på dannelsesbegrebet og hjertets dannelse.
Del 1.2. Digital dannelse
Med henvisning til forskellige – ofte modstridende argumenter og kilder, belyses
temaet fra flere vinkler.
Del 2. Barndom og forældreskab
Børn er unikke væsener med deres eget sprog, egen kultur og deres egen logik. De kan fordre at blive mødt med nærvær, omsorg, anerkendelse og kærlighed.
De har brug for at blive spejlet, og intet spejl kan være bedre end en tydelig, kærlig og tålmodig voksen.
Her sættes fokus på moderne opdragelsesværdier, der ofte er i konkurrere med
gammel vanetænkning og ubevidste reaktioner.
Del 3. Kommunikation med hjertets stemme
Denne del går tættere på begrebet nærværende relationer, som de kan udfoldes
gennem anerkendende kommunikation mellem børn og voksne.
Del 4. Barnets psykiske udvikling
Om mødeøjeblikke, den livsvigtige tilknytning – og om empati og medfølelse.
Faser i barnets personlighedsudvikling, der er kendetegnet ved, at de enkelte
perioder indeholder særlige psykiske egenskaber.
Barnet i mesterlære udfoldes i gennem den kybernetisk udviklingspsykologi og
ubevidst intelligens.
Del 5. Legens magiske univers
Legen er en af de mest betydningsfulde aktiviteter for det mindre barn. Her sker en livsvigtig træning til livet som voksen. Teori om legens  mange aspekter.
Del 5.2. Magien i barndomslandet.
 Et kig ind i Astrid Lindgrens magiske univers.
Del 6. Hjertets katedral
Der findes et felt i relationen, hvor der sker en overførsel af information fra den voksnes bevidstheds niveau til barnet bevidsthed.
Om den kærlighedskapacitet der indikerer, at det er muligt at følge hjertets vej.
Del  6.2. I evighedens perspektiv
De fleste af de emner, der udfoldes i denne bog, peger indirekte ind i barnets
åndelige udvikling, der har betydning for deres trivsel, identitet og moral .
Denne del præsenterer  en åndsvidenskabelig vinkel som baggrund for flere af
bogens temaer.
Epilog .
Historisk set oplever jeg, at vi står på tærsklen til en ny epoke med et nyt
verdensbillede, der peger frem mod et humant, bæredygtigt og
sammenhængende verdenssamfund. Måske kan vi skæmte en ny æra i horisonten.

Scroll to Top